7. oktober 2008

TV2’s Kernesunde hetz

Først vil jeg starte med at sige, at jeg håber, at du vil give dig tid til at skrive en kommentar, hvis du har noget på hjerte i forhold til mit indlæg nedenfor – eller i forhold til TV2’s Praxis program… Jeg glæder mig til at få startet en debat…

Øv, øv… Har lige set TV2-programmet Praxis, og jeg sidder endnu en gang med en sjov fornemmelse i maven.

Jeg har sjældent set et program, hvor journalistikken er drejet så meget i negativ retning, og hvor er det ærgerligt. I min verden handler positiv journalistik om at se forskellige emner fra flere forskellige vinkler. Men den del har jeg på fornemmelsen, at TV2 helt har undladt. Kernesund bølgen bliver således kun belyst fra en uhyrlig negativ vinkel, hvor alle ”eksperter” fra det etablerede system kommer med usandsynligt mange sure opstød omkring det at undlade gluten og mælk. Og ja, så er der jo en nærmest latterliggørelse af flere af bogens ellers udmærkede små råd. Her tænker jeg bl.a. på svøbene i dynebetrækkene.

Jeg ved, at der er sket en del positive forandringer for medlemmerne af familien Christensen i programmet – men de forandringer hører man ikke meget til… Hvor bliver vægttabene af, og hvor bliver beskrivelsen af velværet af…? Ja, jeg må sige at jeg undrer mig. I klippene er der kun bibeholdt nogle få sidebemærkninger om øget energi. Og helt ærligt, så er jeg sikker på, at familien Christensen har mærket mange flere positive forandringer…

Og specielt opløftet bliver man jo så ikke af at overvære traileren til næste uges program, som i den grad kun skal sætte fokus på økonomien i en glutenfri livsstil… Og jo, det er dyrere at spise glutenfrit – og endda også en del dyrere… Men det kan jo bare ikke nytte noget, hvis man har rigtig godt af den livsstil – er de fleste ikke villige til at investere lidt flere mad-penge i, at få det bedre…? Derudover ligger der jo også en del besparelser i at droppe en masse dårlige vaner – men de bliver jo nok ikke regnet med…

Og med hensyn til glutenfri livsstil og autisme, så må det etablerede system snart holde op med at fable om manglende videnskabelige beviser. Der er så mange undersøgelser, der viser, at gluten i den grad tricker en hjerne, som i forvejen har tendens til adfærdsforstyrrelser. Jeg har personligt overværet en forelæsning af en norsk læge (doktor Reichelt), som arbejder indenfor det etablerede norske system med gluten kontra DAMP, ADHD, Autisme osv. Men okay… norsk forskning er jo nok heller ikke godt nok for det danske system. Lad os bare læne os tilbage og vente på, at de danske forskere og læger får samlet penge nok ind og får brugt lang nok tid på at få lavet deres egne forsøg. Det er da meget bedre, end at kigge på resten af verdens erfaringer…

Men kære læser af denne blog… Hvordan har du det med TV2’s program…? Har du erfaringer med den kernesunde livsstil, som måske er lidt mere positive, end det der udstilles på nationalt fjernsyn…? Er TV2’s journalistik Okay – eller er den en-øjet…? Håber, du vil give din mening til kende… For jeg koger lidt indvendigt…

Aften-hilsner fra
Jannie

14 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har i hele mit liv levet med smerter i mine led. Dette har til tider gjort det svært for mig bare at røre rundt i en sovsegryde eller hakke grøntsager. Siden 1. januar har jeg levet efter principperne i kernesund bogen og allerede efter 3 uger kunne jeg mærke en forskel. Siden da har jeg ikke haft ondt i leddene. Det er som at få et nyt liv forærende. Jeg har kun positive oplevelser med Kernesund og ja det koster da noget mere, men så må man holde udkig efter tilbuddene. Jeg hører også en masse negative kommentarer om at være fanatisk og at det ikke er sundt (efter alle de mange kommentarer i fjernsynet og aviserne) men jeg fortsætter for jeg har det super godt og bedre end nogen sinde.

Anonym sagde ...

Hej Jannie
Jeg har ikke set programmerne, fordi de ser ud til at være af så lav kvalitet. Til gengæld arbejder jeg som ADHD Coach for børn, unge og voksne, og jeg får meget positive tilbagemeldinger fra voksne og forældre, der går i gang med kostomlægning. Små skridt tæller, og ofte er det givtigt at tage et par små skridt som fiskeolie og væk med sukker - for at inspirere til yderligere tiltag.
Mvh. Anders Rønnau
www.adhd-coach.com

Anonym sagde ...

Hej Jannie.
Åh, hvor har du ret. Jeg bliver så træt indeni af vores "sundheds"-system, at jeg snart ikke ved, hvad jeg skal sige.
Jeg kæmper selv for min autistiske søn, som jo er systemets barn mere end mit, da han ikke bor hjemme. Han havde det så godt hos mig på specialkost og homøopatisk medicin. Uden en eneste forkølelse eller alle de opkastninger, der ellers har fulgt ham siden han var helt lille.
Nu har vi så lille Maja, som var storforbruger af jeres lækre modermælkserstatninger, da hun ikke ville ammes. Her kæmper vi så med en farmor, der ikke kan forstå, at hun holdes mælke- og hvedefri nu pga alt for mange mellemørebetændelser og alt for meget penicillin i sit unge liv. Så kan vi da ikke forlange, at en hel verden skal forstå, kan vi??
Det er lige som om, at det ikke er feset ind, at Kernesund bogen handler om egne erfaringer. Det må da være derudfra, den skal forstås. Og Bertram HAR jo fået det godt. (Måske man skal brokke sig til TV2 om forudindtagethed. De plejer jo ellers at have nogle gode programmer.)
Vi tager det, vi kan bruge og lader resten ligge - til senere måske. Hovedmålet må være at få det godt her i livet - så vil jeg blæse på deres videnskabelige beviser!
Min søster er lige "kommet af med" en meget skoletræt dreng ved at følge den bog. Og resten af familien er kommet på dupperne. Det er da den slags beviser, der duer.
Jeg er MEGET træt af den hetz der lige nu kører mod alle vores gode kosttilskud og alternativ vejledning.

Jan, HelseBasen sagde ...

Hej igen

1000 tak so far til jer, der har lagt jeres kommentarer her på bloggen.

Dejligt at læse om jeres gode oplevelser med positive kostændringer. Og jeg er helt enig i, at vi bliver nødt til at blæse en lille smule på, om der altid er videnskabelige beviser for de ændringer, som vi indfører i vort liv.

Og så kunne man bare ønske sig, at man ikke skal være "jaget vildt" for de fravalg og tilvalg, som man foretager - både når det handler om mad og når det vedrører kosttilskud. Vi har hver især vort eget liv - og så må vil vel have lov til at leve det, som vi vil... Også uden at Sundhedsstyrelsen behøver at piske en stemning op...

Jeg glæder mig til at læse flere gode historier fra jer derude...

Hilsner fra
Jannie

Anonym sagde ...

Jeg synes, PRAXIS har en sund holdning til Kernesund Familie. I tre mdr. i foråret levede jeg 100% efter principperne i Kernesund Familie for at afprøve systemet på min egen krop på grund af kroniske ledsmerter. Der var ikke de store ændringer at spore.
Jeg har altid spist meget havregryn, drukket meget skummetmælk og spist meget rugbrød og fiskepålæg.
I en alder af 60 skulle jeg knogleskørhedstestes for at se, om der var risiko for sammenfald af ryghvirvler. Heldigvis var mine knogletæthed langt over middel for min alder, så det var en dejlig melding.
Glæder mig til at se programmet i aften.

Anonym sagde ...

Jeg har ikke set programmet men Ekstrabladets forside om at det var dødfarligt....og synes det er trist, at Janteloven fortsat får lov at rasere herhjemme, som det tilsyneladende fortsat er tilfældet.
Personligt har vi ikke brugt alt i bogen "Kernesund familie, sådan", men været super glade for smoothie til morgenmad - velværet er væsentligt forbedret, afføring er totalt problemfrit, den ellers "aldersprægede" prutning i familien er reduceret til noget nær intet.
Derudover har vi brugt nogle af opskrifterne til slik og kager - og vi synes alle sammen at det smager godt og vores børn går ikke i den normale sukker-energi-krise, som når vi spiser normal slik eller kager.
Vi har leget med lidt af velvære-rådene og de virker skønt for os.
Det er så langt vi er kommet, og vi fortsætter med det vi har behov for og med normal fornuft i bagagen :)
Hilsen
Nina

gruppemail sagde ...

Hej alle!
Vi er en gruppe humaniora studerende som er igang med et projekt om helseprogrammer på TV, heriblandt programmet Praxis på Tv2. En seeranalyse har vist at kerneseerne på programmet er kvinder på 50 år og opefter. Vi vil derfor blive meget glade for at høre fra jer hvis i følger med i programmet og passer på ovenstående beskrivelse. Vi vil gerne blive klogere på hvorfor folk følger med i programmet og hvilke tanker de gør sig om det. I kan henvende jer til os på mail: medieprojekt@hotmail.com
Håber at høre fra jer
På forhånd tak!
Mvh. Jeanne, Sofie og Marie

Anonym sagde ...

Hej Alle.

Jeg så det først omtalte Praxis og var på ingen måder overrasket, er det ikke efterhånden på den måde journalistikken er, med ekstra bladet og dets lige som toneangivere... jeg synes det er trist med den forudindtagethed...
Jeg har selv fulgt kernesund principperne i nogle måneder, ikke 110%, men jeg har alligevel kunnet mærke en klar forskel. Jeg fik diagnosen Irritated Bowel Syndrome under et ophold i England og opdagede (ved et tilfælde) efter et par uger på kernesund at det rent faktisk kunne have en forbindelse til gluten-intolerans. Det er underligt at lægerne ikke undersøger alternative muligheder. Min mave har aldrig haft det så godt som den har nu og jeg anbefaler det varmt. Hvorfor spise kedeligt brød når man kan spise lækre øko-grøntsager med hjemmelavede dip? Jeg synes det er alle pengene værd og smiler bare når folk kommenterer det negativt. Jeg tror det skal prøves før man helt kan vide hvad det går ud på...

Anonym sagde ...

Også jeg har de sidste par måneder levet efter grundprincipperne for Kernesund familie og jeg synes det har en positiv effekt på den måde, at jeg ikke længere har sukkertrang og en konstant sult. Vægten daler da også roligt nedefter, men alligevel sætter jeg lidt spørgsmålstegn ved det hele. Nu har jeg selv gennem hele min opvækst drukket litervis af mælk og har aldrig brækket eller haft andre skader trods et meget sportsaktivt liv. Jeg har nu en lille datter på 7 måneder og i følge lægen mp jeg for alt i verden ikke stoppe med at give hende mælk, så hvad gør jeg??

Jeg har også set TV2´s progammer og ja, de er da negativt indstillede, men jeg mener det er vigtigt der er nogen som stiller spørgsmålstegn. De er jo ikke deres job at "sælge" ideen til resten af den danske befolkning. De fremhæver nogen synspunkter de mener er vigtige at tage stilling til og hvis folk selv ønsker, at teste teorien, så kan de jo bare gøre det.

Anonym sagde ...

Hej Jannie
Jeg har selv skrevet et lignende indlæg til tv2. Var bare så skuffet over programmet.Havde sådan glædet mig til at se det. Du har fuldstændig ret - det er helt sikkert på forhånd bestemt at nedgøre bogen og livsstilen. For hvor er deres kamp med sukkerafvænning, den nye energi, vægttabene, renere hud, bedre søvn osv - det bliver der fokuseret meget lidt på. Istedet bliver det fremhævet at det er dyrt, tager lang tid at lave mad mm.

Så kan jeg ikke lade være med at rive mig i håret når de sammenligner alm. rugbrød og glutenfrit rugbrød - sætter det foran en ekspert og spørger ham hvad han ville vælge... han vælger det almindelige rugbrød, for det er sundt og smager godt. Siger næsten det er tosset at vælge det glutenfrie brød. For det første, så behøver man ikke være ekspert til at fortælle hvor man får mest for pengene, for det andet er det sgu da ikke særlig smart at vælge det almindelige rugbrød hvis man lider af glutenallergi !!! Det er bare så latterligt - de overhører fuldstændig hvad budskabet med bogen er - kan godt forstå når Ninka og Morten siger de ikke har læst HELE bogen.

Og sidste program hvor de sammenlignede bogens råd med de 8 kostråd - spis groft brød og spar på fedtet - ja, så viser de så en der sidder og spiser franskbrød med smør eller kærgården. Hvor er næringen i det...Sundhedsstyrrelsen nævner heller ikke noget om at det er en god ide at få de sunde fedtstoffer. Det var jeg slet ikke klar over før jeg læste Kernesund... !

Jeg lever selv til dels efter bogen - spiser gluten, men kunne godt tænke mig at prøve at udelukke det en periode - døjer med oppustet mave. Jeg levede også ret sundt før, men der rød også en del chips og slik og chokolade ned og sodavand i store mængder og efterhånden flere gange om ugen. Nu kan jeg slet ikke lide sodavand. Slik og chips er skiftet ud med nødder, rosiner gufkugler, urte-te og rodfrugt-chips. Rengøringsmidler og plejeprodukter er skiftet ud med økologiske. Mangler bare min make-up og havde jeg råd skiftede jeg det hele ud på en gang :o)

Ups, så gik jeg vist i selvsving, jeg KAN bare ikke lade være :o)

Vh Heidi

Anonym sagde ...

Jeg er også stor fan af Kernesund!

Det har gjort en forskel i mit liv, og for min datter på 2 år. Vi har mere energi, og ja...det koster lidt ekstra. Men vi er det værd! Desuden sparer vi nu penge på is, slik, boller/brød fra bageren m.m.
Og den ekstra tid madlavningen tager er hyggetid, man snakker godt når man laver mad, og min datter får lov at hjælpe og synes det er spændende.

Jeg elsker at bogen har fået mig til at kigge vores liv/hverdag efter, og jeg føler mig inspireret til at forbedre det.

Anonym sagde ...

Hej Alle

Nu må jeg vist lige komme med en kommentar....
Her hos os har vi det bedre end aldrig før....vi har nu levet efter Kernesund principperne i 12 uger....og flere har spurgt os.."hvornår er I færdige?" og jeg svarer...det bliver vi aldrig.. For hvorfor skulle vi dog gå "tilbage" til vores gamle livsstil når vi nu har det 100 gange bedre end før.. Vi har tabt os mellem 8 og 10 kg.. Har mere energi og maver der fungere perfekt. Væk er migræne og PMS, væk er den urene hud og humørsvingningerne....Så det ville da være tosset at smide alle de gode vaner over bords og kaste os over al det usunde igen!!
Vi vil fortsat leve Kernesundt, men vil dog IKKE være fuldstændigt bundet af disse "regler". F. eks vil vi spise det vi får serveret når vi er ude, men hjemme vil vi fastholde de nye madvaner.
Vi har vænnet vores maver til at spise sundt, og vi fredags hygger lige så meget med frisk frugt, nødder, rosiner eller popcorn.
Jeg bager lækre boller og sukkerfri kager...Uhm..det er dejligt.
Jeg vil takke Helsebasen fordi I var så søde at hjælpe os igang, det var virkelig en stor hjælp :o)
Til alle jer der syntes TV2 har været negative, så vil jeg bare sige at vi har haft nogle fantastiske oplevelser, og rigtig mange har stoppet os midt på gaden blot for at fortælle os at de syntes vi gør det godt, og at det er nogle gode programmer (men flere har dog bemærket at de godt kunne være lidt længere) - men det er en TV2 beslutning, som vi ikke har indflydelse på. TV2 har støttet os og vi har haft det rigtig sjovt under optagelserne :o)

Skulle der være intersse for det, så kommer vi gerne ud og holder et foredrag hvor vi kan fortælle meget mere om vores oplevelser og om de erfaringer vi har fået de sidste 12 uger.

Mange Kernesunde hilsner fra Elisabeth og alle de andre i Fam. Christensen.

Anu sagde ...

Jeg er mor til to drenge - nu på 2 og 5 år. Min ældste søn fik udslæt fra hals til fødder, da han blev 3 mdr. gammel. Han var forkølet, snottet og så fik han astma. Så begyndte han beklage over mavesmerter, hovepine. Han havde tynd mave. Han orkede ikke gå hjemfra til børnehave (10 min.gang). Han var blevet så afkræftet fordi at han havde glutenintolerance og dermed fik han jo ingen næringstoffer. Selv besteforældrene anbefalede at vi skulle få ham testet for ADHD fordi han altid var så urolig - der måtte være noget galt med ham. Han kunne ikke sove om natten - jeg sov stort set ikke de første 4½ år fordi han vågnede 2 - 3 om nattten.

Så fik vi et barn til. Han var ikke en gang fyldt 1 år da han begyndte på astma medicin.
Jeg har nu ikke noget imod at shoppe - men hvis man som mig shopper på apoteket - efter astmamedicin - så synes jeg at det er uhyggeligt. Vi havde faktisk budgeteret med 400 kr. for medicin hver måned. Jeg kan huske en gang i januar hvor jeg havde været på storindkøb: blå/brun astmamedicin både til Halfdan og Thordan, noget extra astmamedicin til Halfdan som skulle hjælpe ham at sove om natten, penicilin til os alle fire, hostemedicin, hudcreme til drengene.

Jeg havde været nogle gange hos lægen efter der blev ringet fra børnehave at Halfdan igen havde ondt i maven. Til sidst sagde han at drengen var opmærksomhedsyg. Altså, hvis der var et barn der fik meget opmærksomhed så var det vores søn. Der var så mange ting som var mærkelige men jeg kunne ikke sætte fingeren på men noget var ikke rigtigt. Jeg turde snart ikke gå til lægen mere fordi børnene fik jo astmamedicin og det skulle jeg bare give dem efter behov.

Jeg kom pludselig i tanke om en artikel som min veninde fra Estland (jeg kommer også selv fra Estland) om en kvinde hvis autistiske søn også var afskrevet af det etablerede system. Men via hendes egen mor der boede i Frankrig kom hun i kontakt med et non-profit organisation Stelior www.Stelior.org. Forskere, der arbejder med forskellige former for intolerancer overfor fødevarer, har fundet ud af at kostomlægning hjælper mennesker lige fra autisme til altzhaimers. Hos dem kan man bestille blodprøver eller urinprøver. Mest præcise er blodprøver men jeg kunne ikke lige tage til Estland så derfor anbefalede de en urinprøve. Jeg fik tilsendt nogle beholdere som jeg så skulle sende videre til et laboratorie i Frankrig. Efter 2 uger lød dommen - min ældste søn har glutenallergi og mælkeintolerance. Da jeg tog resultaterne med til lægen blev jeg modtaget med kæmpe skepsis. Sådan gør vi ikke i Danmark. Jeg fik så ham alligevel til give os en henvisning til børneambulatoriet.

Vi startede kostomlægningen med det samme og ca. efter 3 uger fik han det bedre. Nu efter ca. et 3/4 år har vi et helt andet barn. Alle de mærkelige symptomer er væk. Han elsker at gå til gymnastik. Han sover om natten men skulle han ved et fejl spise f.eks. ost eller mælkeprodukter får han astma igen + tynd mave . Spiser han glutenindholdig mad, får han udslæt osv.

Vores yngste søn var jo også syg men ikke helt på den samme måde. Han var konstant forkølet, fik ofte øre- og lungebetændelse og havde astma. Jeg tog ham også med til lægen fordi jeg synes at han også skulle testes for mælkeintolerance. Vi stoppede med at give ham mælk og også hans astma forsvandt. Men hun mente at der slet ikke var nogen grund til det. Og vi skulle bare give ham mælk pga. kalk.
Jeg gav ham selvfølgelig ikke noget mælk og hele sommeren var drengene raske indtil den yngste startede i dagplejen. Dagplejemoren havde lige glemt at han ikke måtte få mælk. Og så blev han selvfølgelig syg med det samme.

Jeg tænker ofte på at man simpelthen skal have så meget overskud for at kæmpe mod systemet. Man hører så ofte om børn der kan ikke koncentrere i skolen, har hovedpine mm. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på at hvis vi ikke tog affære havde vi et "handicappet" barn der ikke kunne følge med i skolen osv.
Jeg ringede en gang igen til lægen fordi Halfdan havde ondt i maven igen. Jeg sagde at jeg kan jo ikke blive ved med at give et 4 årig barn smertestillende medicin. Næ, sagde han....hvad kunne han ellers hjælpe med?
Jeg har ikke fulgt med Praxis - heller ikke læst Kærnesund familie. Jeg tror helt sikkert at man skal kigge på kosten men man skal selvfølgelig ikke skære alle over en kam...
Jer er tilhænger af at man skal kigge individuelt og holistisk hvad der passer til den enkelte
Jeg kan f.eks. ikke tåle glutenfrie brød! Jeg ved præcis ikke hvad det er jeg ikke kan tåle men jeg får f.eks. sure opstød. Og vores yngste nægter også at spise de fleste glutenfrie brød produkter. Så jeg bruger rigtig meget tid i køkken.
Mht. at det skulle være dyrt - det er altid dyrt at starte med noget nyt. Man skal pludselig skifte alting ud og man laver fejlkøb osv. Men har man fundet ud af hvad fungerer, så skal man jo bare supplere. En af læserne sagde at man kan købe på tilbud - det gør jeg også. Nu bor vi i Kolding, så vi tager ofte til Tyskland hvor almendelige supermarkeder har så stor udvalg og produkterne er betydelige billigere. Det oplevede vi også i Østrig hvor vi holdte sommerferie i år.
Og ikke mindst - vores medicinforbrug er næsten ikke ekisterende efter vi har omlagt kosten!

Anonym sagde ...

Hvor er det bare inspirerende at høre om alle jeres positive erfaringer med Kernesund konceptet!
Vores søn fik astmaeksem (for 7 år side) da jeg begyndte at supplere med modermælkserstatning, da han var 5 mdr. Jeg så ikke sammenhængen men blev henvist til hudlæge og fik selvfølgelig hormoncreme til at smørre ham med. Jeg græd hver gang jeg skulle smørre ham, men det virkede...indtil vi holdt op. Hudlægens råd var en smørre videre endnu en periode - med samme reslutat. Jeg gik så til en zoneterapeut, som sagde at vores søn skulle undgå mælkeprodukter og helst også gluten. Det hjalp! Nu har han kun eksem, hvis han er til fødselsdag eller ligende, hvor der ofte indgår mange mælkeprodukter. Og det går væk efter et par dage, ved at smørre med lækre produkter fra Weleda eller Lavera.
Nu lever hele familien stort set efter principperne i Kernesund bogen. Og vi har det supergodt!